SAYA SAYANG MEREKA

15 September 2011

khatam al-quran


insyaALLAH kalu xde aral, aku plan nk nikah waktu malam, selepas maghrib..then lepas selesai majlis nikah tu..nk buat majlis khatam quran pulak..tp ada sesuatu yang menjadi masalah bagi aku iaitu..mcm mana nk pegang al-quran kalu xde wuduk, sbb air sembahyang kn dh batal masa majlis akad nikah tu nant..pastu boleh ke pakai tafsir quran masa majlis khatam tu?aku was-was..

soalan ni dh lama ada dlm kepala otak aku, pastu hajat nk tanya pd ustazah, tp xtertanya-tanya sampaila hari ni,hehe..aku tanya dan mintak pendapat dia apa y terbaik dan afdal kalu nk buat majlis nikah dan khatam quran pada satu malam y sama..dan ini jawapan ustazah tu..

aku boleh buat majlis khatam quran tu selepas majlis nikah..xde masalah pakai tafsir quran pun..dan yang baru aku tahu arini,huhu..kita mmg boleh pegang kitab tafsir ni walau xde wuduk pun, tp kita x boleh langsung pegang ayat2 dalam al-quran tu..means tulisan jawi tu..mmg kita x boleh sentuh langsung..contoh dalam buku teks agama islam, mesti ada ayat al-quran bertulisan jawi..yeppp..kita x boleh sentuh ayat tersebut if xde wuduk..

huhu,nape aku baru tau nih..terasa ceteknya agama aku, agaknya dulu masa ustazah ngaja kt kelas, aku duk berangan kot,huhu..nyway, aku bersyukur..sekurang-kurangnya aku tahu skarang..dr xtau smpi bile2..dan aku nk share dkt sini dgn blogger dan jugak silent reader semua..mudah-mudahan kita dapat manfaatnya bersama..

dan persoalan aku pasal nikah + khatam quran pun dh selesai..maksudnya bolehla aku buat majlis khatam quran selepas majlis nikah, alhamdulillah~

YA ALLAH, KAU PERMUDAHKANLAH SEGALA URUSAN KAMI



4 comments:

Sfarlina said...

semoga dipermudahkan sgla urusan ye iz. amin

nurul izayani said...

aminnn..thnx farlina =)

ni@ @in said...

ustazah ain pernah bgtau dl..alhamdulillah still ingat pai ari n..

nurul izayani said...

sy pulak baru tau,adehhhh~